torsdag den 13. januar 2011

Hvad jeg vil være?.... Hmm.. Er det ikke nok bare ´at være´?

Hvad vil DU være når du bliver stor??


Det er et spørgsmål som vi alle med sikkerhed har hørt mange gange i løbet af vores liv. Men hvorfor er spørgsmålet egentligt så vigtigt?
Burde spørgsmålet ikke hedde "hvordan vil du være når du bliver stor?"

Nej for de 2 spørgsmål hænger sammen idag. Vi bruger vores job som en indikator for hvem vi er.
Tøjet vi går i. Skoene vi køber. Indretningen af vores hjem. Bilen der står i carporten.
Altsammen elementer vi i dag benytter til at vise ´hvem er JEG´.

Men hvem er du så egentligt? Hvis vi alle er et produkt af hvad vi køber og hvad vi laver - hvad ville der så ske hvis vi fik frataget alle vores materielle ting?

Jeg har ingen anelse om hvad jeg vil være når "jeg bliver stor" - måske det er fordi jeg ikke ved hvem jeg vil være?

Jeg er slet ikke i tvivl om at jeg har lyst til at være en person som de fleste folk kan li.
Nej fuck det - jeg vil være en person som allesammen kan li.!.
Jeg vil være en der er til at stole på. En man kan regne med, og en som er der for folk.
Men - det synes jeg måske allerede at jeg er? At det så ikke er alle folk der kan se det, er jo så noget andet noget.

Små børn - hvad vil de helst være i dag? Da jeg var knægt ville drengene være politimænd og brandmænd. Pigerne ville være prinsesser:)
-Måske et udtryk af de eventyr som vi nok alle har fået læst op, eller hørt andre steder som børn?
Et eller andet sted handler mange af dem jo om en eller anden form for helt der skal redde prinsessen, kongeriget eller verden.

Hvorfor er der ingen eller MEGET FÅ børn der drømmer om at blive vicevært? Pedel? Taxachauffør eller andet? Det er jo ikke fordi man som barn har nogen som helst forudsætning for at vide hvad jobbet præcist indebærer af udfordringer og opgaver?
Måske det bare er en del af miljøet vi vokser op i. Måske er vi slet ikke inspireret af eventyr - men fødes bare med en underliggende holdning, der fortæller os at det er bedst at være ´den gode´.

Da jeg var barn ville jeg bare være voksen i en helvedes fart. Nu drømmer jeg mest om at få lov til ikke at være så voksen.

Jeg har jo sådan set prøvet en smule af mange forskellige ting.

Avisdreng, opvasker, bilvasker, maskinsnedker, bogbinder, projektleder, gruppeleder, fitness instruktør, bartender, afrydder, brandmand og nu omsorgsmedhjælper.

Der er da lidt at vælge imellem - og de 2 jobs jeg har haft det bedst med må siges at være omsorgsmedhjælper og brandmand.
Men alligevel - ingen af de jobs kunne jeg forestille mig at lave de næste 40 år. Men det er selvfølgelig heller ikke et kriterie at man har det samme job hele livet igennem.

Mit valg af forskellige uddannelser synes jeg måske er et produkt af tilfældigheder. Jeg har aldrig haft en decideret drøm eller ønske om hvad jeg ville være som voksen. Jeg har derimod haft nogle klare linjer i forhold til hvad jeg ihvertfald ikke ville være..
Men det er jo pisse let. Det er let at være Mr. nice guy. Det er let at have et job. Det er let ikke at drikke mere end til fester. Det er let at sige nej tak til stoffer. Det er let at være et ordentligt menneske.

Det er derimod ikke let at have ligepræcis én drøm. Et ønske - og så udleve det. Jeg kan ihvertfald ikke finde ud af det.

Jeg har 1000 ønsker som jeg ikke kan få udlevet hurtigt nok. Måske derfor jeg har prøvet så meget forskelligt. Men tror faktisk at jeg efter 25 år er ved at falde lidt til ro. Prioriterer ihvertfald anderledes i dag end jeg gjorde tidligere. Nu handler det for mig om bare at nyde livet. Have det sjovt. Være sammen med så mange venner og veninder som muligt.

Har absolut ikke den fjerneste ide om hvad jeg ender med at lave. Og et eller andet sted så er jeg faktisk blevet pisse ligeglad. Om jeg laver det ene eller det andet kan vel være ligegyldigt - så længe jeg har penge til at overleve og ellers har det godt i min situation.

Hvad ville du være da du var barn?
Kunne faktisk være interessant at høre.

Jeg ville et eller andet sted nok bare have respekt. Have at folk kunne li at tilbringe tid med mig.
Jeg ville redde hele verden - (Hvilket jeg faktisk stadig vil) og så ville jeg være glad.

9 kommentarer:

  1. Jeg ville være skuespiller! xD Og det har jeg faktisk stadig en drøm om at blive .. Fordi så behøver man nemlig ikke at nøjes med at være én ting .. Som skuespiller kan du være ALT :D Læge, kontorassistent, pilot.. Ja selv prinsesse og en superhelt xD .. Men det er nok en temmelig urealistisk drøm for mange, end de få heldige der er blevet det :p

    SvarSlet
  2. Synes ikke drømme kan være urealistiske:) Man kan- og skal drømme hvad man vil :D Men ja selvfølgelig skal der også være en vis realisme i det. Hvorfor har du ikke søgt ind som skuespiller så? :)

    SvarSlet
  3. Jeg ville arbejde med dyr - ligemeget hvordan, bare med dyr! Dyr overalt. Haha :)

    SvarSlet
  4. Camilla: Jamen hvad er du endt med at lave? :)

    SvarSlet
  5. Jeg studerer på SOSU i Herning. Så noget med omsorg blev det da.. Tænker dog stadig at jeg engang skal lave noget med dyr, men det bliver nok igennem noget frivilligt af en slags. :)

    SvarSlet
  6. Det tvivler jeg så på.. Eller, du kan da muligvis godt vide hvem jeg er (det kan jeg jo ikke svare på), men jeg kender nu ikke dig :) hehe

    SvarSlet
  7. Når okay :) Hvad er din facebook profil? :)

    SvarSlet
  8. Sender dig lige en PB derinde.

    SvarSlet